!just enjoy

!just enjoy

just enjoy
!just enjoy

!just enjoy

just enjoy

بلبل خرما

بلبل خرما (بلبل تهران)



 

پرنده ای از خانوادهٔ خرما بلبلاناست که در شمال عراق، جنوب ایران, افغانستان، پاکستان، شمال غرب هندوستان و شبه جزیره عربستان زندگی می‌کند. در تهران هم دیده شده است.که برخی به ان بلبل تهران هم می گویند.

بلبل خرما قدری ازبلبل بزرگتر است. نر و ماده آن هم‌شکل است. سر و گلوی سیاه با لکه بزرگ سفید در ناحیه گونه، سطح پشتی قهوه‌ای روشن، سطح شکمی خاکستری چرک، پوشپرهای زیر دمی زرد نارنجی و دم سیاه با نوک سفید دارد. روی سر اثری از کاکل دارد.

پرنده‌ای است آشنا و پر سروصدا، معمولاً جفت جفت و یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شود. پرنده جوان سر قهوه‌ای رنگ دارد. بلبل خرما در نیمه جنوبی ایران فراوان است.محل زیست آن اغلب باغات و نخلستان‌ها و جاهای پر درخت است گاهی هم در نقاط کم درخت دیده می‌شود. غذای اصلی آن همچنان که از نامش بر می‌آید بیشتر میوه درخت خرما و سایر میوه هاست. در لیست غذای او حشرات و ملخ‌ها و کرم نیز جایگاه ویژه‌ای دارد . لانه‌اش را اغلب بر روی شاخه درختان موجود می‌سازد.تولید مثل آنها در اواسط ماه‌های اردیبهشت و خرداد صورت می‌گیرد. بلبل ماده پس از اتمام کار لانه‌سازی دو یا سه عدد تخم می‌گذارد و پرنده نر و ماده به نوبت ۱۴ تا ۱۵ روز روی تخم می‌خوابد و سپس والدین جوجه‌ها را با کرم‌ها تغذیه می‌کنند که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کرم در روز برای دو جوجه می‌آورند . بعد از ۱۵ روز جوجه‌ها آشیانه را ترک می‌کنند . تغذیه جوجه‌ها تا زمان پرواز که یک ماهی به طول می‌انجامد بر عهده والدین است.

بلبل خرما از جمله آفات درخت خرمامحسوب می‌شود زیرا شهد خرماهای رسیده را می‌خورد و در نتیجه آن خرماها یا می‌ریزد و یا حشرات در آن تخم می‌گذارند. وقوع این امر موجب خسارت عمده‌ای می‌شود. بلبل خرما را بعضاً به جهت آواز خوانی و انس گرفتن سریع با محیط خانه و انسان، دست آموز و نگهداری می‌کنند. این پرنده چنانچه محیط امنی برایش فراهم شود می‌تواند در خانه لانه‌سازی و تولید مثل نماید.


نظرات 1 + ارسال نظر
شهید اصغر وصالی سه‌شنبه 8 مهر 1393 ساعت 17:46 http://http://taoesm.blogfa.com/

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام -
برخی به آن بلبل تهران هم می گویند.http://www.blogsky.com/images/smileys/101.png

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد